Muiden – Huizen

We lopen op 21 mei 2005 van Muiden naar Huizen. We lopen de wandeling samen met Inge. Eérst hebben we één van de auto’s op de carpool bij Huizen gezet. Daarna met de auto naar Muiden. Afrit 4, en dan terugrijden naar de snelweg, vind je aan de parallelweg van de snelweg een parkeerplaats.
We vertrekken van parkeerplaats P2, min of meer op de A1. Onder de snelweg door en dan het watertje aan je linkerhand over. We volgen de markering van het Waterliniepad.
Dit water is het Ontwateringskanaal van het Naardermeer.
We lopen over een graskade. Links het kanaal (nog net te zien tussen het riet), rechts de weilanden. Op het pad schapen en schapen…. Leve de wandelschoenen.
Aan het einde van de dijk zicht op een bruggetje en een molen. Bruggetje over en de spoorlijn onderdoor.
Molen “De Onrust”. Bij deze molen links af weer een kade op. Bruggetje niet over, maar voor het bruggetje door een hek weer een graskade op.
Bij het hekje een stapel riet. Aan de spullen eromheen te zien is het grondstof.Over een graskade naar “De Visserij” (Natuurmonumenten). Bij “De Visserij” links af een asfaltweg op. In een bocht een houten bruggetje over en dan de bossages in. Dit pad loopt langs het Naardermeer en wordt later de Meerkade.
(rechts) Langs de Meerkade is er ook een observatiehut. Inge kijkt naar buiten.
Voor Naarden een boerderij. De weides staan vol met boterbloemen, de paardenbloemen zijn al uitgebloeid.
Bij Naarden verlaten we het WaterliniePad. We gaan zuidelijk om Naarden Vesting heen. De “Burg. van Wettumweg” en dan na de brug rechtsaf de “Korte Bedekteweg” op. Hier pakken we het Zuiderzee pad op (paaltje aan het begin van de Korte Bedekteweg).

Bij de kinderboerderij is het tijd voor een boterham. Als ze open zijn kan je water krijgen en het toilet gebruiken.

Aan het einde van de Korte Bedekteweg de Amersfoortsestraatweg op en dan rechtsaf. Aan de buitenkant van de gracht blijven lopen.

Aan de buitenkant van de gracht heb je uitzicht op de kazematten, alleen de kerktoren maakt duidelijk dat er een stad op het fort ligt. Het Fotofestival Naarden had foto’s van mensen in een zwembad op de muur gehangen. Heel toepasselijk. Bij een dam in de gracht staan twee grote stalen “borstels”. Daar verlaten we het Waterliniepad om Naarden een gaan we richting de A1. Een stukje Zuiderzeepad.
Op de “Oostdijk” heb je prachtig uitzicht over de Naardermeent. Het lawaai van de A1 wordt aangevuld met de geuren die van de chemische fabriek afkomen.
We lopen door de villawijken tussen Naarden en Huizen in, o.a. langs Drafna. De rode bomen tekenen schitterend af tegen de groene.
Langs het huis “Oud Bussem”.
We komen de bossen uit, steken de N527 over en lopen de Tafelbergheide op. Hier houden de markeringen van het Zuiderzeepad min of meer op.
We steken de heide over, lopen links naar de Tafelberg toe, en gaan bij de bosrand linksaf, naar het noorden. Vanaf hier begint voor ons een gepuzzel om via “De Woensberg” (Camping) naar de carpoolplaats te komen. Uiteindelijk lukt dat.

Route-informatie.

• Gelopen op 2005.05.21.
  • Begin: Parkeerplaats P2, Muiden.
  • Einde: Parkeerplaats A27, Afrit 35.
  • Afstand: 20 km.
  • Kaart: Wandelkaart Gooi & Vechtstreek / Natuurmonumenten (1:20.000) / ISBN 90-18-01582-2